Nieuws uit Kerk aan de Maas

Terugblik op activiteiten voor kerk en buurt

Eeuwigheidszondag

We kunnen terugzien op een mooie stijlvolle Eeuwigheidszondag met ruimte voor verdriet en voor hoop. We herdachten gemeenteleden, waarna we kaarsen aanstaken voor allen die ons in het persoonlijk leven ontvielen en van betekenis waren.

Samen zingen

De Sing Inn op 30 november was een heerlijk feest met mooie Advent- en Kerstliederen. Met twintig enthousiaste mensen uit de kerk (en ook uit de buurt!) hadden we het fijn. Sommigen gaven zich op voor het gelegenheidskoor van Kerstavond, anderen hoorden van de maaltijd op vrijdag, stelden vragen over het ouderenkerstfeest of namen het activiteitenprogramma mee naar huis. Tijdens zulke open activiteiten leggen we dus bruggetjes.

Open huis

Het open huis van dinsdag december werd minder bezocht, maar de kleinere groep maakte een persoonlijker gesprek mogelijk met Djannah Ollong van Vluchtelingenwerk Ridderkerk. Haar persoonlijke reis en de toelichting bij de route die vluchtelingen afleggen voordat ze zich Nederlander mogen noemen waren indrukwekkend en leerzaam.

Op 9 december was er weer een maaltijd, kerkleden en buurtgenoten schoven aan voor een gezellige lekkere maaltijd, bereid door de cateraar met hulp van een groep vrijwilligers.

De kerstengelen waren weer actief tijdens de Adventsweken: ze verrasten wekelijks in het geheim gemeenteleden met een leuke attentie…

Het kerstprojectkoor ging van start, met dertig zangers, om zich voor te bereiden op medewerking aan de dienst op kerstavond.

De Kerstherberg werd voorbereid met een enthousiaste groep. De Kerstherberg is onze manier om kerst te vieren met de buurt. Er is een spetterende opening. Verder staan op het programma: o.a. een Dickens-koortje, een kerstcafé, een pubquiz, een verhalenverteller, een mini-musical, creatieve workshops, een maaltijd, een volkskerstzang uitlopend op een kerstavond-dienst om 20.30 u en daaraan werkt het kerstprojectkoor mee. De Kerstmorgendienst wordt voorbereid met de gezinnen, de kinderen zullen in de dienst als herders een nieuwsuitzending verzorgen vanuit Bethlehem.

De diaconie werkte mee aan een project waarbij er sterren in een boom hingen die gemeenteleden vervingen door een cadeautje voor een kind uit een gezin dat de Voedselbank bezoekt. Een mooi gebaar.

Op 14 december vierden ouderen, samen met de Christus is Koningkerk, Kerst tijdens een ouderenmiddag. Er werd kunst vertoond rond Lucas 2 door Gerard van de Wetering. Ria Keijzer vertelde een eigen verhaal, getiteld “Tumult” waarin de os en de ezel een hoofdrol speelden.

De komende tijd

Op 16 januari starten we het filmproject. Met gemeenteleden, teksten en muziek maken we een film rond het thema vriendschap. Het idee is geboren tijdens Corona. Toen zijn er zeven films gemaakt. Een vorm om de verbinding in tijden van afstand onderling te versterken en ook mensen die aan huis gebonden zijn actief te laten delen in een activiteit.

Op 24 januari wordt de film “Etre et avoir” vertoond. Een wat oudere maar aansprekende film over een onderwijzer die met heel zijn hart toegewijd is aan kinderen en hun sociale omgeving. We hopen dat ouders, grootouders en belangstellenden erover in gesprek willen gaan. Aanvang 19.30 uur.

Op elke laatste donderdag van de maand is er van 10 tot 12 uur een winterterras. Gasten kunnen er een spelletje doen, en altijd is er een verrassingsmoment met een quiz of een leuke gespreksvorm.

Wilt u meer weten of eens binnenlopen?

-        De kerk is te vinden aan de Pretoriusstraat 56 en te herkennen aan het schip op het dak en de naam op de gevel.

-        Een kerkblad of een activiteitenoverzicht zijn te verkrijgen in de kerk, via de scriba (Wil Wendrich, tel 0180 487050) of bij de pastor/opbouwwerker (Ria Keijzer, tel. 06 – 50 22 82 50). Ria is doordeweeks werkzaam op maandag, dinsdag en woensdag.

-        De website (www.pgbolnes.nl) geeft een kijkje in kerk, vieringen, ‘personeel’ en activiteiten: Welkom!

Wil Wendrich en Ria Keijzer.