Multiculturele ontmoeting 'We zijn blij je weer te zien'

22 oktober jl. was het eindelijk zover en konden we eindelijk weer een bijeenkomst met onze statushouders organiseren. Dat doen we omdat we met hen willen praten en niet over hen om zo hun belangen nog beter te kunnen behartigen.

Het is de eerste keer dat we de bijeenkomst organiseren met de Stichting Multicultureel
Ridderkerk, Stichting Eritreeërs Ridderkerk en de Afghaans Culturele Vereniging.

We kunnen terugkijken op een geslaagde multiculturele avond met een goede opkomst.

Samim Qayoumi, onze nieuwe voorzitter, heette ons allen hartelijk welkom met ‘we zijn blij je weer te zien. Het werd een prachtig bruisend multicultureel feest met muziek, zang, dans, hapjes en drankjes uit de verschillende culturen.

Een prachtige ambiance om met elkaar in gesprek te gaan over ‘hoe gaat het met je?  Daarin werd duidelijk hoe belangrijk het is om Nederlands te kunnen spreken en schrijven. Het niveau van de Nederlandse taal die ze moeten leren is hoog. Zo hoog dat het de vraag opriep of de gemiddelde Nederlander deze stof ook op school krijgt. Taal blijft voor velen een hobbel. De hoge kosten van de energierekening en niet weten hoe je die moet betalen als je een uitkering hebt brengt sommigen ertoe de verwarming uit te zetten. Zorgen zijn er ook over familieleden die nog in het thuisland wonen. Door de moderne media is er vaak een innig contact met hen. Gezinshereniging wordt ook lastiger.

Naast de zorgen zijn er ook positieve zaken te melden. Velen vinden werk. Kinderen doen het goed op school. Velen zijn dankbaar over de manier waarop ze in Nederland en Ridderkerk worden opgevangen.

Stichting Integratie in Ridderkerk (SIR)

www.sameninridderkerk.nl

sir.ridderkerk@gmail.com