Buutvrij.......................

Vanaf eind 2021 is Stichting De Overburen gestart met het project BuutVrij. Dit project in samenwerking met de gemeente Ridderkerk richt zich kortdurende opvang van dak- en thuislozen met als insteek om de mensen te begeleiden naar een passende woonplek. Hiervoor worden de woningen/appartementen aan de Rijnsingel gebruikt, die tot dit voorjaar werden bewoond door cliënten van De Overburen die inmiddels op locatie aan de Frans Halsstraat wonen.

In totaal zijn er zes plekken beschikbaar. De insteek van het project is echt kortdurend, dus maximaal zes maanden, met een eenmalige verlenging van drie maanden extra als dat echt nodig blijkt. In die zes maanden wordt er meteen begeleiding opgestart om mensen op de juiste plek te krijgen. Of dat nou begeleid wonen, zelfstandig wonen, Wlz of nog iets anders is maakt dan niet uit.

In eerste instantie is dit project een pilot van ongeveer een half jaar, en hopelijk kan het ook na die periode voortgezet worden. Het project voorziet in de stijgende vraag naar dit soort opvang en biedt praktische ondersteuning aan mensen die dat nodig hebben. Het kan net even zorgen voor de ademruimte die nodig is in complexe situaties. Het is fijn om te merken dat de gemeente Ridderkerk open staat voor dit soort projecten en dat Stichting De Overburen hierin kan bijdragen.

Toen we het project gingen opzetten merkten we ook de betrokkenheid van de inwoners en ondernemers uit de BAR-regio. Al snel kwam er via verschillende connecties diverse meubels en spullen binnen die gebruikt konden worden voor de inrichting. Zo werd er al snel een bank opgehaald.