Oekrainers zijn welkom in noodopvang 'de Haven'

Een initiatief vanuit de burgerij van Ridderkerk, ondersteund door de Ridderkerkse Kerken, met instemming van het Gemeentebestuur bracht een geweldige dynamiek onder mensen op gang. In no-time werd in het pand van Jan Verschoor een noodopvang ingericht voor maximaal 65 mensen. Heel veel vrijwilligers werkten hard om bedden, matrassen, schermen, sanitaire voorzieningen en nog meer wat nodig is om mensen te huisvesten in te kopen en alles op z'n plaats te zetten. Medewerkers werden aangesteld, spontaan melden vrijwilligers zich aan: bijna 200!!

Obadja regelde dat de Oekraïners bij hen welkom waren om daar 24/7 de warme maaltijd te eten, geproduceerd door de Riederborgh.

Het bedrijfsleven deed mee door het sponseren van allerlei apparatuur, zitbanken, picknicktafels, voedingsmiddelen enz.enz. Geweldig!

Er kwamen gesprekken op gang met andere organisaties zoals de Kringloopwinkel Noordenweg, Stichting Present, Samen in Ridderkerk, Stichting Tabitha, Werkgroep International Service Ridderkerk. We zeiden tegen elkaar 'samen zetten we de schouders eronder.'

In de kerken kwam een goedereninzameling op gang, giften kwamen binnen.

Het is verbazingwekkend dat in 2 weken een locatie en organisatie gereed was om de eerste Oekraïners gastvrij in Ridderkerk ontvangen.

Natuurlijk zijn er aanloopproblemen, gaat niet alles goed. Dat kan ook niet. Wat wel kan is gebeurt nl. de mensen een plek geven waar het veilig is en ze welkom zijn.