Terugblik wat er allemaal gedaan is en inkijkje wat er nog staat te gebeuren.

Bij Present kijken we terug op een geslaagd Sociaal Tuinieren in de bloemenbuurt op 9 april. In vier tuinen zijn kwetsbare bewoners geholpen door vrijwilligers. O.a. door het team van Kok hoveniers, vluchtelingen uit Oekraïne en de tuinbuddy`s. Ook zijn er buurtbewoners aan de slag gegaan om hun tuin op te knappen en op te fleuren met een plantje die uitgedeeld werd door Wooncompas. Aansluitend op het Sociaal Tuinieren was er op 19 mei een tuinworkshop voor vrijwilligers i.s.m. de vrijwilligersacademie van Facet.

Een mooie opbrengst van de sponsoractie van het Farelcollege en enthousiaste inzet van leerlingen bij projecten. Zoals een zelf gemaakte pubquiz voor de bewoners van Aafje Reyerheem, een high tea in wijkcentrum West i.s.m. Facet, tuinieren met het groenserviceteam van de Overburen, het geven van een rondleiding in Ridderkerk aan nieuwkomers via Vluchtelingenwerk en een spelletjescompetitie bij Zorggroep de Toekomst. Binnenkort horen we het definitieve bedrag en zullen we de cheque in ontvangst nemen.

We hebben een waardevolle vrijwilligersbijeenkomst gehad met de vaste vrijwilligers. Zij kregen een verbindende workshop aangeboden door Joyce Bakker van gespreksvoering Sociaal Domein. Dankzij de vaste vrijwilligers kunnen we vele hulpvragen in Ridderkerk invullen.

In de meivakantie heeft BSO Hadassa met 28 kinderen een bezoekje gebracht aan de Riederborgh en Zorggroep de Toekomst. Ze hebben de ouderen tekeningen gebracht, wat lekkers voor hen gebakken, gezongen met elkaar en spelletjes gespeeld.

Op 31 mei hadden we een inspirerende ambassadeursbijeenkomst, waarin we afscheid namen van onze ambassadeur Alfred van den Bosch van Wooncompas.

Samen met het bestuur hebben we een mooi project mogen doen op 1 juni bij Aafje Reyerheem en de bewoners een hele gezellige middag bezorgd met een bingo. Iedereen die meedeed heeft een prijsje gehad. Ze zijn benieuwd wanneer we weer langs komen

Ook het team van Schinkelshoek Communicatie heeft zich ingezet op 1 juni. Zij hebben met ouderen van het geheugenpaleis een uitstapje gemaakt naar het herinneringsmuseum van Humanitas in Rotterdam. Eén van de vrijwilligers gaf aan dat ze hier zo blij van werd en haar glimlach de hele dag bleef staan.

We hebben vier mooie tuinprojecten mogen organiseren met vluchtelingen uit de Wissel. Ze kwamen van de opvang uit Ter Apel en waren maar kort in Ridderkerk. Onder leiding van Facet Ridderkerk kregen zij dagbesteding. Ze waren heel gemotiveerd om iets te doen.

Diverse flexklussen zijn gedaan en nog gaande. Zoals een opruimklus bij de Poort, lampen ophangen, behangen en sausen, laminaat leggen bij verschillende bewoners in Ridderkerk. Niet alles loopt altijd zoals gepland, zoals een gordijnklus met gordijnen die niet pasten. De bewoonster gaat nu samen met haar hulpverleenster kijken voor gordijnen die wel passen. Voor kleine klussen en grote klussen stonden de flexers weer klaar.

We merken dat de agenda`s van de flexers, nu de maatschappij weer open is, behoorlijk vol zit. Dus nieuwe flexers zijn altijd welkom!

Bij Present wordt niet stil gezeten. we kijken alweer naar nieuwe projecten.

• Zoals de vakantietas i.s.m. het IDB. Eind juni wordt deze bezorgd aan 55 kinderen aangemeld door hulpverlening. Hierin zit een boekje met vakantietips voor Ridderkerk en omgeving (dit boekje is een paar jaar geleden door vrijwilligers gemaakt en heeft een update gehad van een stagiair). Verder zitten er in de tas leuke cadeautjes om de zomer mee door te komen. Ook is er het één en ander gesponsord door organisaties. Bijvoorbeeld een vrijkaartje voor zwemmen in de Fakkel.
  • Op 5 juli heeft basisschool de Driemaster met groep 7 en 8 een musical ter afscheid van groep 8 in het theater van het gemeentehuis. Tijdens de generale repetitie zijn ouderen uitgenodigd om aanwezig te zijn. Vooraf wordt er een lunch aangeboden i.s.m. Dementievriendelijk Ridderkerk vanuit Karaat Mantelzorg. Hier kunnen max. 50 mensen met dementie en hun mantelzorger aan deelnemen.
  • Op 9 juli gaan er 75 tieners/ jongeren bekend van de FoodCompany een verzorgd dagje naar de Efteling, dankzij de opbrengst van de kerstballenactie van december. 18Plus zal helpen als vrijwilliger.
  • Daarna gaan we bij Present genieten van vakantie…
  • Om weer uitgerust aan de slag te gaan. O.a. met Sport & Spel. Een middag kennismaken met diverse sporten en oudhollandse spelletjes met vluchtelingen tijdens de nationale sportweek op vrijdag 16 september. Met PvdA als vrijwilliger en leerlingen van het Farelcollege. Zij zullen pannenkoeken bakken.
  • Ook willen we weer Sociaal Tuinieren organiseren op 24 september in wijk West in combinatie met burendag.

We hebben op dit moment wat vacatures voor vrijwilligers.

Vrijwilligersvacatures voor groepenbegeleider, fondsenwerver, projectcoördinator en coördinator Sociaal Tuinieren en flexer.

Kijk op www.presentridderkerk.nl voor de beschrijving van de vacatures en mocht je interesse hebben, neem dan contact met ons op  Via info@presentridderkerk.nl