Boekpresentatie 'Integreren in Ridderkerk'

De burgemeester krijgt het eerste exemplaar uit handen van Samim Qayoumi, voorzitter van de SIR

Op een goed bezochte bijeenkomst neemt burgemeester Anny Attema het eerste exemplaar in ontvangst van het boek Integreren in Ridderkerk uit handen van Samim Qayoumi, voorzitter van de Stichting Integratie in Ridderkerk (SIR).

In het boek lezen we in zeven talen twaalf interviews van Ridderkerkse statushouders over hun vlucht naar ons land, hoe ze zijn opgevangen in Ridderkerk en wat belangrijk is om hier een goede toekomst op te bouwen. Helemaal opnieuw beginnen is niet gemakkelijk. Toch is het ze gelukt en willen ze met hun verhaal nieuwe statushouders motiveren om toch vooral door te gaan als het even tegenzit.

Burgemeester Attema benadrukt in haar speech dat veiligheid een groot goed is. We willen allemaal een veilige samenleving voor iedereen, ook in Ridderkerk. De gemeente zorgt voor een woning zodat ze een veilige, eigen plek hebben waar ze zich thuis kunnen voelen. Veel Ridderkerkse vrijwilligers doen dat door buddy te worden en helpen hen om hun draai te vinden. Om goed te integreren is het spreken van de Nederlandse taal heel belangrijk. De burgemeester weet als Friezin als geen ander hoe belangrijk dat het is om je moerstaal te spreken en wat je ervoor moet doen om verder te komen in onze samenleving.

Hoe is het om gedwongen je vertrouwde omgeving te moeten achterlaten en naar een nog onbekende plek te vertrekken om een nieuw leven op te bouwen? Hoe vind je je draai en hoe zorg je ervoor dat je deel uit gaat maken van de nieuwe samenleving waarin je terechtgekomen bent? Samim Qayoumi, zelf eens vluchteling, vertelt ons dat dit vragen zijn waar geen pasklaar antwoord op te geven is. Maar als mensen hun verhalen en ervaringen met elkaar delen dat we dan samen een toekomst bouwen. Samen is het sleutelwoord in een samenleving die integratie ziet als een weg naar een goede samenleving. Dit boek wil ons inspireren, hoop geven en inspireren.

De Stichting Integratie in Ridderkerk (SIR) wil het sociale isolement van vluchtelingen, asielzoekers en statushouders doorbreken en integratie en participatie bevorderen. Op de website www.sameninridderkerk.nl leest u o.a. hoe belangrijk en fijn het is om een buddy te hebben en de uitnodiging om u als buddy aan te melden.

De geïnterviewden krijgen elkaars verhalen in boekvorm uitgereikt door Samim Qayoumi

Samim bedankt de medewerkers die de uitgave van dit boek mogelijk maakten.

Stichting Integratie in Ridderkerk (SIR)

www.sameninridderkerk.nl

sir.ridderkerk@gmail.com